Ježíši, kdo vlastně jsi?

Inspirace pro rodiny s předškolními a mladšími školními dětmi

  • Během postní doby si můžeme s dětmi vyhradit jeden den v týdnu, abychom si vyprávěli příběhy o Ježíšovi, o tom, jaký byl a co dělal. Vždyť ho lidé následovali právě proto, že říkal podivuhodné věci a podivuhodně jednal.
  • Postní období nás vede také k tomu, abychom usilovali o změnu ve svém životě. A má se to dít právě podle Ježíšova příkladu. Proto je krom příběhu ke každému týdnu přiřazen také návrh, co bychom mohli společně dělat, co bychom mohli změnit nebo nad čím můžeme přemýšlet.
  • Nechte děti mluvit a přemýšlet nad příběhy i otázkami. Žádná odpověď není špatná, možná jen dítě potřebuje prostor, aby vám ji vysvětlilo. Biblické příběhy převyprávějte nebo přečtěte z dětské Bible. Náměty k rozhovoru přizpůsobte věku dětí.


Popeleční středa (17. února 2021)

K rozhovoru s dětmi: Dnes je popeleční středa. Víte, co to znamená? Slyšeli jste o tom někdy? Co si pod tím představujete? Byli jste na bohoslužbě, kde jste dostali na čelo znamení popelem?

Popel - je to, co zůstane, když něco spálíme. Něco skončilo, suché větvičky shořely. Může shořet i něco špinavého, starý papír, něco, čeho se chceme zbavit. Popel je znamením konce.

Popel ze dřeva ale také slouží jako hnojivo, může z toho vzejít něco dobrého, může se to proměnit v něco nového a užitečného. Popel je také znamením nového začátku.

Popeleční středa je začátek půstu - doby do Velikonoc. Od teď čekáme na Velikonoce. V postní době přemýšlíme: Co můžeme ve svém životě změnit, abychom se podobali Ježíši? Čeho bychom se chtěli zbavit a co bychom chtěli dělat jinak a dobře?

Znázornění: Z papíru vystřihněte, namalujte atd. kopeček hlíny, můžete ho posypat popelem (přilepit lepidlem). Domalujte stonek a květinu s pěti okvětními lístky. Během půstu budete do okvětních lístků domalovávat symboly příběhů.


1. týden změny (od 21.2.2021)

Vyprávíme: Zacheus - Lk 19, 1-10

Téma: Být odstrčený - držet spolu

Ptáme se k příběhu: Zajímalo by mě, proč asi vylezl Zacheus na strom? Jak to, že ho Ježíš uviděl? Proč se lidé zlobili, že Ježíš se Zacheem večeří? Atd.

Symbol: Obrázek společenství - několik postaviček - nakreslíme na jeden okvětní plátek postní květiny.

Hra: Na procházce vylezeme na strom. Uspořádáme večeři. Pokud to nejde osobně, zkusíme s kamarády uvařit a povečeřet online.

Změna: Přemýšlíme společně, co můžeme změnit, když jsme slyšeli tento příběh? Je mezi námi (ve školce, škole) někdo odstrčený? Jak se asi cítí? Jak můžeme ukázat lidem, že patří k nám? Jak to můžeme držet spolu, když se nemůžeme setkávat tváří v tvář?


2. týden změny (od 28.2.2021)

Vyprávíme: Bartimeus - Mk 10, 45-52

Téma: Pomáhat si, přijímat druhé

Symbol: Můžeme přemýšlet, co znamená symbol tří černých teček na žlutém poli https://images.app.goo.gl/gwNfDXEs3Fsxd1827 (nalepíme na postní květinu), případně si ukázat piktogram nevidomého se slepeckou holí.

Ptáme se k příběhu: Zajímalo by mě, co bylo pro Bartimaia nejhorší? Zajímalo by mě, jak poznal, že mu Ježíš může pomoci? Co se vám na příběhu nejvíc líbí? Atd.

Hra: Poznáváme předměty se zavřenýma očima pomocí hmatu nebo čichu nebo zkoušíme vést druhého se zavázanýma očima překážkovou drahou.

Změna: Zkusíme si v následujících dnech všímat, kdo potřebuje naši pomoc. Naučíme se, jak účinně pomoci nevidomým, když je potkáme např. zde: https://mladyzdravotnik.cz/handicapovani/jak-doprovazet-nevidomeho/


3. týden změny (od 7.3.2021)

Vyprávíme: Pět chlebů a dvě ryby - Mt 14, 14-21 (a paralely u Lk a Mk, v Janově evangeliu (6.kap.) vystupuje navíc malý chlapec, který má těch pět chlebů a dvě ryby)

Téma: Dělit se

Ptáme se k příběhu: Zajímalo by mě, co se vám na příběhu nevíce líbí? Zajímalo by mě, jak to Ježíš udělal? Atd.

Symbol: Chleba a ryby.

Tvoření: Společně něco upečte, můžete se třeba inspirovat velikonočními nebo postními recepty. Jde-li to, rozdělte se s přáteli.

Změna: Přemýšlíme, s kým a o co se můžeme dělit víc než dosud. Můžeme spolu přispět na Postní sbírku Diakonie (viz odkazy)?


4. týden změny (od 14.3.2021)

Vyprávíme: Ježíš a bouře - Mk 4, 35-41

Téma: Důvěra

Ptáme se k příběhu: Zajímalo by mě, jak to, že Ježíš v bouři spal? Kdybys byl v tomto příběhu, co/kdo bys byl? Zajímalo by mě, kdo je Ježíš, že ho poslouchá vítr a moře? Atd.

Symbol: Loď na klidné hladině.

Hra: Při vyprávění nebo po něm si mohou děti zahrát na bouři, hlučet, zkusit na pokyn přestat. Hra na důvěru - skočit rodičům do náruče např. ze židle, pokročilí se mohou postavit k rodiči zády a padnout mu do náruče, kterou nevidí.

Změna: Přemýšlíme, co je to důvěra. Komu důvěřujeme? Komu důvěřovat a komu raději nevěřit? Komu důvěřoval Ježíš a můžeme ho napodobit?


5. týden změny (od 21.3.2021)

Vyprávíme: Ježíš a modlitba - Ježíš odchází do ticha (Mk 1,35), Ježíš učí modlit se (Lk 11, 1-4). Spojte příběhy, vyprávějte o Ježíšových modlitebních zvyklostech.

Téma: Ticho a slovo

Ptáme se k příběhu: Zajímalo by mě, proč si Ježíš přivstal a odešel se modlit na pusté místo?

Ptáme se: Dokážeme zůstat v tichu? Zajímalo by mě, jestli jste byli někde sami a zároveň vám tam bylo dobře? Jaké modlitby známe?

Symbol: Člověk, který se modlí (můžete najít obrázky různých modlitebních pozic a dát dětem vybrat, která se jim líbí, mohou je vyzkoušet).

Hra: Venku z přírodnin v tichu složíme obraz - kruh, kříž, květinu... Kdo u toho dokáže jen poslouchat okolní zvuky a nemluvit?

Změna: Učíme se být ticho, mlčíme spolu třeba 1 minutu. Zkusíme říct Bohu, jaký byl náš den, na koho myslíme a co nám dělá radost a co starost. Můžeme se učit modlitbu Páně.

28.3.2021 je Květná neděle, vstupujeme do velikonočního týdne! Požehnané svátky!

© 2021 Jana Hofmanová, Marta Sedláčková
Vytvořeno službou Webnode
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky